מה זה היפוספדיאס?

היפוספדיאס הוא מום מולד שבא לידי ביטוי בחוסר סגירה מלאה של פי השופכה או הימצאות של פתח נוסף לשופכה, שגם ממנו יש דליפה של שתן. במילים אחרות,  פתח פי השופכה של התינוק אינו ממוקם באמצע קצה הפין.  הפגם נוצר כבר בשבועות הראשונים להריון כאשר יש סגירה לא תקינה של פי השופכה. הפגם יכול להיות לכל אורך צינור השופכה החל מתחת לקצה הפין ועד איזור הפירנאום. יש לציין שככל שפתח השופכה מתרחק מקצה הפין, דרגת ההיפוספדיאס חמורה יותר. מרבית המקרים שייכים להימצאות פתח השופכה בעטרת הפין.

איך מטפלים בהיפוספדיאס?

אם הפגם הוא קדמי כלומר: בחלק הרחוק של הפין, בסמוך לקצה השופכה. בדרך כלל קל לתקן היפוספדיאס מסוג זה בניתוח, ולעיתים אם פי השופכה מספיק גדול ומאפשר  זרם שתן תקין ללא סטייה –   אין הכרח בכלל לבצע ניתוח. כאמור לעיל, ככל שפי השופכה מתרחק מקצה הפין – כך עולים הקושי והמורכבות של ההיפוספדיאס.

הטיפול הניתוחי נעשה בגילאי 6 חודשים עד גיל שנה, ותפקידו גם לתקן את המום וגם לשפר את הצורה האסטטית והתפקודית של הפין. רב הניתוחים הללו עוברים ללא סיבוכים ואין פגיעה במתן שתן או תפקוד מיני.

תינוקות עם היפוספדיאס יסבלו לעיתים גם מעקמת של הפין. קרוב ל- 10% מהילדים נולדים עם עקמת בדרגה זו או אחרת. עקמת כזו יכולה לגרום לבעיות תפקודיות בעתיד. היא נגרמת כתוצאה מבעיה בעור או בפין עצמו.

אצל תינוקות עם היפוספדיאס ייתכן גם מבנה לא תקין של העורלה. יש שינוי בצורת העורלה. במקום שזו תסובב את כל הפין, היא נוצרת רק בחלק מהיקפו של הפין, בחלק העליון שלו בלבד ולא בחלק התחתון. המראה שמתקבל הוא כשל איבר ברית שנימול חלקית. העורלה משמשת גורם חשוב בניתוחים המבוצעים בהיפוספדיאס, שכן משתמשים בה לצורך בניית החלק החסר של השופכה או ליצירת שכבת עור נוספת, שמפרידה בין השופכה החדשה לבין העור החיצוני של הפין.

ברית מילה והיפוספדיאס
במרבית המקרים ניתן לבצע ברית מילה בזמנה לתינוק עם היפוספדיאס בדרגה נמוכה

 

 האם ניתן לבצע ברית מילה לתינוק עם היפוספדיאס?

כל יילוד עם היפוספדיאס, חייב להיבדק ולהיות מאובחן על מנת לקבוע אם אפשר לבצע ברית מילה אצל מוהל או שיש צורך לעבור ברית בבית החולים בזמן ניתוח היפוספדיאס עצמו. כמובן שגם דרגת החומרה של ההיפוספדיאס תשפיע על ההחלטה היכן לבצע את הברית. ברב המקרים אפשר לבצע ברית ביום השמיני כרגיל, אולם במקרים חמורים יותר יש לחכות עד שהתינוק יגדל וניתן יהיה לנתח אותו וגם למול אותו במהלך הניתוח. כל מקרה לגופו.

זה המקום לציין, שבמקרים רבים לא ניתן להבחין בהיפוספדיאס אלא רק לאחר ברית המילה. זאת מכיוון שהפתח השופכה "מתחבא" מתחת לעורלה ורק לאחר הסרת העורלה בברית המילה ניתן להבחין במיקומו של פתח השופכה.

למאמר נוסף בנושא היבטים אורולוגיים לפני ברית מילה

 

Call Now Button