מבולבלים ולא יודעים מה לבחור:

מוהל מוסמך, מוהל רפואי, מוהל רפואי מומלץ או אולי מוסמך?

קצת סדר בבלאגן…

הורים רבים מוצאים את עצמם מתחבטים בשאלה הזו בשבוע שלפני הברית. זאת לאור המציאות, שרבים חוששים מהפעולה הכירורגית של הברית ומחפשים אלטרנטיבה פחות מלחיצה ממה שמוכר.

בדרך כלל, הסיבה לבחירת מוהל מוסמך היא המלצות מחברים וקרובי משפחה וכן בחירת המוהל המסורתי הקבוע שמל את כל הבנים במשפחה…לעומת זאת, בראש הגורמים לבחירת מוהל רפואי היא המחשבה שכך ניתן למצוא שקט נפשי, שכן מדובר ברופא.

להלן נסקור עובדות שונות המתייחסות לבחירה בין מוהל רפואי לבין מוהל מוסמך, וכל הורה מוזמן להפעיל את שיקול דעתו בעניין ולהחליט.

כמה זה עולה לנו?

יש לציין שבדרך כלל מוהל רפואי יקר יותר ממוהל מוסמך. ההבדלים ביניהם יכולים להגיע למאות ואלפי שקלים. מוהלים מוסמכים גובים את אותם סכומים פחות או יותר. התשלום נע סביב ה –1,000ש"ח. יש גם מוהלים שלא גובים כסף כלל עבור המילה, אינם מתפרנסים ממקצוע המילה ועושים זאת לשם מצווה בלבד. לעומת זאת, מוהל רפואי דורש סכום כפול בד"כ, ויש שמגיעים אפילו לסכום של 3,500 ₪.

בברית על ידי מוהל מוסמך, המחיר כולל ביקור של המוהל ביום המחרת לצורך מעקב והורדת התחבושת, ויש מוהלים שבאים גם יום לפני הברית לראות את התינוק ולהנחות את ההורים הנרגשים. מוהל רפואי לא עורך ביקור ביום המחרת, היות והוא בודק במקום שאין בעיה רפואית.

ומה עם סטריליות?

מבחינה מקצועית, מוהל מוסמך קיבל את ההכשרה ע"י הרבנות הראשית לישראל ומשרד הבריאות. הרבנות הראשית מקנה את הידע ההלכתי, התיאורטי ומשרד הבריאות מקנה את כל הידע הרפואי הנחוץ למוהל. בנוסף, כל מוהל עובר תקופה ארוכה של היצמדות למוהל מוסמך לצורך לימוד הפרקטיקה. גם הבחינות שעל כל מוהל מוסמך לעבור, כוללות את הפן העיוני (הלכתי ורפואי) והמעשי. לעומת זאת, רופא כירורג מבצע את הליך המילה כהליך כירורגי שגרתי, כמו גם טיפול בכל סיבוך אפשרי אשר עלול להתרחש במהלכה.

לפני הברית עצמה, מוהל מוסמך יאלחש את המקום באמצעות משחות שונות או ימליץ על מתן תרופות משככות כאב כמו נורופן /אקמולי כשעה לפני הברית וכן ע"י מתן מעט צמר גפן טבול ביין בפיו של התינוק ,בעוד מוהל רפואי רשאי לתת זריקת אלחוש כחצי שעה לפני הטקס. יש המעידים כי הזריקה כואבת לתינוק יותר מאשר החיתוך. זריקת ההרדמה מבוצעת באמצעות מחט דקה ביותר,והיא דורשת, כמובן, ניסיון ומיומנות רבים, ולכן משרד הבריאות מאשר מתן זריקות הרדמה על ידי מוהל רופא בלבד. נענוע התינוק לאחר ביצוע המילה והנקתו יכולים אף הם להרגיע את התינוק בדרך הפשוטה והטבעית.

בנוסף, מוהל מוסמך מבצע את מציצת הדם מהפין של הנימול לאחר חיתוך העורלה בפה או באמצעות שפורפרת המיועדת במיוחד למטרה זו. בהוראת הועדה הביו משרדית לפיקוח על המוהלים, יש לתת להורים לבחור את אופן המציצה בפה או באמצעות שפורפרת. כמו כן, רופא מוהל יעבוד עם כפפות, לעומת מוהל מסורתי שמחויב בשטיפה ידיים עם סבון לפני הברית, והוא יבצע את שלב הפריעה בציפורן האגודל.

בעניין ביטוח צריכים לדעת כי לרופא יש ביטוח מקצועי, כך שבמקרה של רשלנות רפואית בביצוע ברית מילה ניתן לתבוע ולקבל פיצוי מחברת הביטוח שלו. גם מוהל מוסמך, שאחראי לעצמו, אינו עובד ללא ביטוח מקצועי,כך שאם מוהל גורם חלילה נזק לתינוק, ניתן להגיש נגדו תביעה ולקבל פיצויים באותה מידה. מבחינת פיקוח על העבודה, על רופאים קיים פיקוח מקצועי, ולגבי מוהלים – מפקחת הועדה הבין משרדית לפיקוח על המוהלים.

מה בשורה התחתונה?

ברית רפואית הנערכת על ידי מוהל רפואי מאפשרת ברית ללא כאבים או דימומים אצל היילוד מהחיתוך עצמו, אך יש לזכור שהעולל יצטרך לשאת את כאב הזריקה. במקרה של מוהל רופא אין צורך בחבישה מפאת הדימום המועט. לרוב, ביצוע הרדמה מקומית מהווה שיקול מרכזי בבחירת מוהל רופא כיום.

עם זאת, אין להמעיט כלל בערכה של מסורת עתיקה ורבת שנים שבה מלו את ילדי ישראל מוהלים, שמעודם לא היו רופאים, ומרבית הבריתות ככולן עברו בהצלחה ובשלום. יש לזכור, שטעות אנוש יכולה להיגרם גם ע"י רופא, ואי אפשר להימלט מעובדה זו.

יש גם עניין רוחני ביהדות, שעל המוהל להיות אדם ירא שמים ושומר מצוות – יתרון נוסף שניתן למצוא בדרך כלל אצל רב מוהל, הגם שיש גם רופאים שעונים על קריטריון זה.

יש לקחת בחשבון שבשביל מוהל מוסמך, ביצוע ברית היא פעולה שגרתית יומיומית, ולכן המיומנות שלו בתחום עשויה להיות פעמים רבות טובה יותר מרופא, ואינו צריך להיות בקי בכל חלקי הרפואה לצורך כך. גם מוהל מוסמך, הרגיל בעבודה, למוד למנוע דימומים ולטפל במצבים שונים, וכן להשתמש באמצעים החדישים שמציעה הרפואה, כדי להיות הכי יעיל בעבודתו.

למוהל מוסמך ומומלץ פנו לרב עקיבא: 050-4680100

 

הרב עקיבא בעת נתינת שם
הרב עקיבא בעת נתינת שם

 

לחזרה לדף הראשי – מוהל מוסמך לברית מילה

Call Now Button