קרוב לוודאי שהרב המזמר שלכם סיים לשיר את "אם אשכחך ירושלים" או "שבחי ירושלים", וכעת הגיע הרגע לשבור את הכוס, לא לפני שיאמר החתן את הפסוק: "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני, תדבק לשוני לחיכי אם לא אזכרכי, אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי".  מנהג זה נעשה לאחר סיום ברכות הנישואין.

 

כמה סיבות טובות לשבור את הכוס…

מסתבר ששבירת הכוס אינה מבחן לגבריותו של החתן, וזה אינו רגע השיא של השמחה, למרות שכולם צועקים "מזל טוב", ומתנפלים עליכם בחיבוקים ונשיקות. ההפך הוא הנכון. המקורות מלמדים על שתי חתונות שערכו אמוראים לבניהם, והשמחה בהן הייתה כל כך גדולה, עד שהיה חשש של התפרקות וקלות ראש. אז לקח אב החתן כוס זכוכית לבנה, שהייתה בימיהם כלי יקר מאוד, ובמכוון, שבר אותה, על מנת להרגיע את האווירה ולצנן את הרוחות, כדי שתהא זו שמחה של מצוה ולא של הוללות.

הסיבה היותר מוכרת למנהג זה היא זכר לחורבן ירושלים. כאשר נבנה בית חדש בעם ישראל, נוסף נדבך בבניין העם, אך עלינו לזכור כי הבית הכללי של עם ישראל עדיין אינו שלם. יש בו שבר עמוק מאז חורבן בית המקדש, ולכן השמחה איננה שלימה. כדי להדגיש זאת אנו שוברים כוס תחת החופה.

טעם נוסף לשבירת הכוס הוא, שכידוע, השטן מקטרג כנגד מי שעולה לגדולה. החתן והכלה משולים ביום חתונתם למלך ולמלכה, ולכן הם בגדר של "עולים לגדולה" ונתונים להשפעתו השלילית של השטן. בשבירת הכוס אנו סותמים את פיו של השטן, שכביכול יסתפק בשבר הזה, ולא יפגע בבני הזוג או בקשר הזוגי ובשמחה.

רב מזמר מומלץ
הרב עקיבא בטקס חופה וקידושין

ואולי הסיבה החשובה ביותר…

בשבירת הכוס יש ענין סמלי. כאשר הכוס שלימה, ניתן להפיק ממנה תועלת רבה: לשתות ממנה, להשתמש בה לנטילת ידיים או ככלי נוי. אך ברגע אחד, כאשר היא מתנפצת לרסיסים, לא רק שאין בה כל תועלת, אלא נזק יש בה. כך – הנישואין. כשהם שלמים באופן שבני הזוג חיים בשלום ובאחווה, יש בקשר הזוגי תועלת רבה עבור עצמם ועבור הסובבים אותם: ההורים, הילדים והעם כולו. הם בונים חלק שלם מהמארג הנפלא של עם ישראל.

לעומת זאת, כשהבית חלילה "שבור", כשהשלום ממנו והלאה, אין סוף לרעתו. לימוד גדול הוא לנו על ערך קדושת הנישואין והשמירה על שלמותם לאורך כל החיים המשותפים, כדי שיתנו את הפירות הנכונים והראויים.

וטיפ קטן לסיום (מרב מזמר מומלץ, שכבר ראה כמה פספוסים) אל תבחרו כוס, שאתם לא בטוחים שתדעו איך לשבור אותה…

 לתיאום חופה עם הרב עקיבא, צלצלו: 050-4680100

 

לרב לחתונה המלצות | רב לחופה המלצות | רב לחתונה מומלץ | רב מזמר מומלץ

המומלצים שלנו: פיין קלאב – גן אירועים בצפון

לדף הראשי – רב מזמר לחופה וקידושין

Call Now Button