אנמיה או "חוסר דם" מתפתחת מסיבות שונות כגון: מחלות תורשתיות ודימומים שונים הגורמים איבוד דם, אולם הסיבה הנפוצה והשכיחה ביותר היא מחסור במאגרי הברזל שבגוף. כדוריות הדם האדומות נושאות בתוכן את ההמוגלובין, שתפקידו לשאת את החמצן מהראות לכל איברי הגוף. אחד ממרכיבי ההמוגלובין הוא מינרל הברזל.

חוסר ברזל בגוף גורם לרמה נמוכה של המוגלובין, מה שגורם לתקיעות בהעברת החמצן לכל איברי הגוף. דבר זה מביא לפגיעה בהתפתחות הגופנית והשכלית של התינוק. אצל מבוגרים תורגש גם עייפות במהלך שעות היום.

מהיכן מקבל התינוק ברזל לגופו?

בזמן ההריון העובר מקבל את הברזל שלו הוא זקוק מגופה של האם דרך השיליה, ולכן מומלץ לנשים בהריון לקחת ברזל במידה מספקת כדי שכמותו תספיק גם לה וגם לעובר שהיא נושאת. לקראת סוף ההיריון מתחיל העובר לייצר עבור עצמו מאגרי ברזל שיעמדו לו לארבעת חודשי חייו הראשונים. לאחר ארבעה חודשים אלו מתרוקנים מאגרי הברזל בגופו של התינוק והוא אמור להשלים אותם באמצעות המזון שהוא צורך. תינוקות שיונקים מקבלים את הברזל דרך חלב האם, וברזל מסוג זה נספג היטב בגופו של התינוק בניגוד לברזל המצוי בתוספת חלב מלאכותית, ששם ספיגת הברזל בגוף התינוק פחות אפקטיבית. מאחר וחלב האם עשיר בברזל עם ספיגה טובה ממליץ משרד הבריאות על הנקה לפחות בששת חודשי חייו הראשונים של התינוק.

 

מחסור בברזל אינו מהווה סיבה לדחיית ברית מילה בדרך כלל
   בחודשי חייו הראשונים מקבל התינוק את הברזל דרך חלב האם

תינוק שנולד לפני הזמן, כלומר לפני שבוע 37 להיריון, או תינוק שנולד במשקל נמוך, מאגרי הברזל שלו טרם התמלאו, ולכן הסיכוי שהוא יפתח אנמיה מחוסר ברזל גבוהה יותר (במאמר אחר ציינו תופעות נוספות ששכיחות אצל תינוקות שנולדו טרם סיום ההיריון ואשר מצריכות בשל כך דחיית ברית מילה. ראו גם היפוספדיאס).

תינוקות שאינם יונקים מחוסר אפשרות של האם להיניק או מכל סיבה אחרת, מקבלים את הברזל שהם זקוקים לו מתרכובת מזון לתינוקות, שברובן ככולן מכילות ברזל אם כי הספיגה שלו בגוף התינוק פחות טובה בהרבה מהספיגה של ברזל שמקורו בחלב אם. עובדה זו מסבירה מדוע בתרכובת מזון לתינוקות יש כמות רבה יותר של ברזל בהשוואה לחלב אם. עד גיל חצי שנה התינוק מקור הברזל של התינוק הוא חלב האם או  תרכובת המזון שהוא מקבל. בנוסף לכך משרד הבריאות ממליץ על תוספת ברזל לתינוקות מגיל ארבעה חודשים, וזאת כדי לוודא שהוא מקבל את כמות הברזל הדרושה והחיונית כל כך להתפתחותו. לאחר כחודשיים, כלומר בהגיע התינוק לגיל חצי שנה, מוכפלת כמות הברזל הניתנת לו. אציין כאן, שתינוק פג מתחיל לקבל תוספת ברזל כבר מהחודש הראשון, וזאת מהסיבה שהבאנו לעיל.

אם כן, לשאלה מתי עושים ברית מילה? מחסור בברזל אינו מהווה סיבה לדחיית ברית מילה מאחר וברוב המקרים התינוק בגיל הזה מקבל את הברזל הדרוש לו דרך חלב האם או תחליף החלב, ובמקרה של תינוק פג הוא מקבל תוספת ברזל כבר מהחודש הראשון לחייו, כאמור, מה גם שאין איבוד דם משמעותי בברית מילה הנערכת כתקנה.

בגיל שישה חודשים מתחיל התינוק לקבל מזון מוצק בהדרגה, ודרכו הוא מקבל גם כן ברזל. כיוון שכך, יש לשים לב לתת לו מזונות עשירים בברזל בהדרגה כגון: מוצרי בשר, דגנים וקטניות. אכילת מזונות אלה ביחד עם מזון עשיר בויטמין c מסייע לספיגת הברזל בגוף בצורה מיטבית.

 

אנמיה אינה מהווה בדרך כלל סיבה לדחות את ברית המילה
                                     קטניות הן מקור טוב לברזל

כיצד ניתן לדעת אם התינוק סובל מאנמיה מחוסר ברזל?

בגיל תשעה חודשים נערכת ספירת דם לכל התינוקות, ואז מתרשמים מרמת ההמוגלובין בגופו של התינוק ומקבלים הוראות להמשך הטיפול. בדרך כלל נתינת תוספת ברזל היא עד גיל שנה ואפילו שנה וחצי. אם יימצא בבדיקה שרמת ההמוגלובין נמוכה מהנדרש , יועלה המינון של תכשיר הברזל הניתן לתינוק.

 

Call Now Button